Rallycross är en av alla de sporter inom kategorin motorsport där de tävlande faktiskt får använda sig av bilar av modellen standardbil. Generellt sett skiljer man på tävlingar för formelbilar och tävlingar för standardbilar. Detta beror på att man aldrig kan få en standardbil att uppnå samma prestationer och fördelar som en formelbil har. Oavsett hur mycket man modifierar och trimmar en standardbil kommer den alltid att vara chanslös mot en formelbil. Inom rallycross får man ändra och modifiera standardbilen nästan hur som helst. De flesta bilar som används här har faktiskt inte alls mycket gemensamt med de standardbilar som många ser som de ursprungliga varianterna.

När man talar om standardbilar i rallycross har de dock kvar både tak och skärmar. Så är ofta fallet med bilar av standardformat och detta skiljer dem från formelbilen. Dessutom finns ofta vissa originaldelar kvar, samt originalkarossen. Prestandadelar samt motor är dock för det mesta alltid trimmade på olika sätt, eller helt enkelt utbytta mot mer effektiva varianter. Detta ger föraren en betydligt större chans att vinna än vad denne skulle ha haft om de ursprungliga delarna suttit kvar i bilen. Ibland kan det också vara av viktmässiga skäl en del byts. En del kan vara för lätt eller för tung och då behöver den bytas för att bilen ska gå bättre.

Även när det gäller standardbilar i rallycross finns det säkerhetskrav som ska uppfyllas. Bilen måste till exempel alltid ha en skyddsbur. Det ska också finnas en brandsläckare, rätt bälten och mycket annat. När det gäller vissa standardelement i eller på bilarna kan de behövas tas bort av säkerhetsmässiga skäl. Inom rallycross får till exempel varken lösa delar eller vassa plåtbitar finnas. När man köper en standardbil i begagnat skick kan det därför vara bra att kontrollera skicket på den för att slippa dyra reparationer.